Strategie? “O companie prinsa la mijloc are aproape intotdeauna garantat un profit redus.” Michael Porter Diferentiatori?

Strategie Business

8 puncte cheie despre Blue Ocean Strategy

Despre tipologia de strategie a business-ului tau in 2012

Sursa articol, Ziarul Financiar:
Trei scenarii de business pentru un singur final: profit peste competitie prin strategie.

Michael Porter. Definire Strategie Business sau Implementare in 2013?

Daca saptamana trecuta discutam despre analiza de profitabilitate a business-ului tau pe care esti pe cale sa o finalizezi pentru definitivarea directiei proprii de strategie in business din 2012, astazi amintesc despre partea finala a ei… tipologii de strategie.

In 2007, cu 1 an inainte sa inceapa acesta criza financiara, Ziarul Financiar posta articolul de mai sus pe care inca il consider o resursa utila si iti recomand sa il recitesti pentru acest inceput de an.

Chiar daca a fost scris acum aproape 4 ani este foarte relevant pentru analiza si pozitionarea ta in tipologia de strategie adecvata mediului economic din 2012.

De asemenea iti recomand sa il recitesti la finalul analizei de performanta a business-ului tau din 2011. Este vorba despre pozitionarea in Strategie de Business a lui Michael Porter, numarul 1 pe plan mondial in strategie, care pune accentul pe existenta a trei directii principale in profitabilitatea unei companii:

A. Avantajul costului (Strategie Business prin leadership de costuri).

B. Diferentierea (Strategie Business prin diferentiere).

C. Focalizarea (Strategie Business prin leadership de focalizare).

Strategie 2012

In cazul care nu ai citit-o, este binevenita aceasta pozitionare a sa in strategie de business pe care o prezinta in cartea Competitive Strategy – o lectura pe care ti-o recomand cu incredere.

Cele 3 directii principale, care sunt rezumate in articol si detaliate in carte, prezinta urmatoarele pozitionari pentru o strategie optimizata: Leadership-ul costului, cel al diferentierii si cel al focalizarii.

Aceste trei pozitionari sunt principalele directii de strategie prin care o companie poate sa isi stabilizeze profitabilitatea.

Pentru ca suntem in Romania anului 2012 si pentru ca profilul consumatorului trece printr-un proces continuu de modificare, in primul rand la nivelul deciziei sale de cumparare, iti recomand ca prin analiza ta sa faci o scurta verificare a pozitionarii tale in raport cu aceste 3 directii principale de strategie.

De data asta vreau sa te las pe tine sa analizezi si mi-am propus sa fiu cat se poate de concis, dar vreau totusi sa te fac atent la importanta raspunsurilor din urmatoarele intrebari, menite in primul rand sa iti actualizeze imaginea referitoare la pozitionarea proprie de strategie pe acest inceput de 2012.

Strategie in business prin Leadership de costuri:

  • poti sa intri in competitie cu competitorii tai multinationali pe pozitionarea de leadership de cost in cazul in care reprezinti o companie autohtona?
  •  esti capitalizat suficient ca sa sustii competitia aceasta?
  •  puterea ta de negociere in lantul tau de distributie poti sa o compari cu cea a competitorului tau multinational pentru a putea in final sa obtii canale de distributie eficiente? (cat de importante sunt produsele tale si ce notorietate de brand au in randul consumatorului final pentru ca relatia ta cu aceste canale nationale, regionale, locale sa fie un raport win-win?)
  •  poti sa ai acces la ultimele tehnologii pentru eficientizarea costurilor de productie in vederea sustenabilitatii acestei tipologii de strategie?

Strategie in business prin Leadership de focalizare:

  • mai este produsul / serviciul tau pozitionat prin unicitate in perceptia consumatorilor nisei pe care ai accesat-o?
  • pe segmentul tau de consumatori mai concurezi competitorii tai ce au strategie de leadership prin cost cu pozitionarea ta orientata pe diferentiere sau pozitionarea ta a devenit concurentiala pe pret?
  • cand ai evaluat ultima data nivelul de loialitate al propriei baze de clienti?
  • baza proprie de clienti o sa mai suporte transferul catre ei al costurilor de productie ridicate datorate de pozitionarea ta de nisa (volum scazut si putere scazuta de negociere cu furnizorii de materii prime) in 2012?
  • care este pozitionarea companiei pe care o reprezinti in cazul in care competitorii multinationali decid sa intre pe segmentul tau nisat de clienti?

Strategie in business prin Leadership de diferentiere:

La acest capitol nu vrem sa iti punem intrebari! Lasam cuvintele lui Michael Porter sa iti contureze daca mai este nevoie imaginea de ansamblu:

“Puterea companiilor care reusesc sa aplice o strategie a diferentierii sta in accesul la surse de cercetare, in oameni foarte creativi si inventivi, intr-o echipa puternica de vanzari, care poate comunica eficient avantajele produsului si in reputatia pe care si-o construieste compania in piata.”

Nu vrem sa-ti influentam rezultatul analizei, mai ales ca pozitionarea noastra a fost si o sa fie intodeuna pe aceasta ultima tipologie de strategie.

In incheiere poti sa iei in considerare si ultimele citate din Michael Porter selectate de Ziarul Financiar:

“Aceste trei strategii nu sunt compatibile una cu cealalta.

…Pe de alta parte, companiile care reusesc sa aplice strategii multiple sunt cele care creeaza unitati de business separate pentru fiecare strategie.

…O firma “prinsa la mijloc” are aproape intotdeauna garantat un profit redus.”

In finalul analizei tale o sugestie utila ar fi sa incluzi si opinia noastra prin care estimam pentru 2012 “disparitia notiunii de retentie” concluzie rezultata din modificarea deciziei de cumparare la nivel de consumator final precum si idea prin care Marketing 3.0 este pe cale sa sedimenteze o noua dinamica a funnel-ului de Marketing cu implicatii evidente in toate cele 3 tipologii de strategie in business.

Prin aceasta semantica referitoare la “disparitia notiunii de retentie” facem referinta la faptul ca in orice proces de fidelizare, Up-selling, Cross-Selling pe care te pregatesti sa il dezvolti in portofoliului tau de clienti o sa ai de fiecare data in fata ta un “client nou”!

Business-ul tau in care tipologie de strategie se regaseste in acest inceput de 2012?

Iti doresc un 2012 optimizat printr-o Strategie de Business corect pozitionata!

Copilul tău trebuie să viseze … 8500 de ani de continuitate ...

Black Friday #zerostres
Topul inovaţiei 2015 @ Thomson Reuters
Abordari Blue Ocean Strategy în Franţa
Old Europe
[ live IMEX USA 2016 ]
Siemens Smart City

Tags: , , , , , , ,

3 Responses

  1. Popa says:

    Strategia in business prin Leaderschip in costuri! Imi pare la prima lectura ca fiind trumful din carti. Si totusi subliniati ca Leaderschipul prin diferentiere e ceea ce recomandati in PRIMUL rand. Aceasta afirmatie legata de aceea ca °Aceste trei strategii nu sunt compatibile una cu cealalta° – ma duce putin in ceata, arunca in derizoriu aproape ideea de costuri.
    Daca e asa, sana foarte bine!
    Am inteles corect?

  2. Buna ziua,

    In ianuarie 2012 nu m-am inselat. Sugestia a fost diferentiere:

    http://b2b-strategy.ro/tag/diferentiere

  3. “… arunca in derizoriu aproape ideea de costuri.”

    Avem toate formele de relief si probabil cele mai mici preturi in turism vs vecini si:

    “Romania, locul 154 in lume (din 184 de tari)

    vs

    contributie turism la PIB:

    „Cu o contributie totala de 5,1% a turismului la PIB, Romania figureaza pe ultimul loc in Europa, devansata printre altele de Albania (16,7% din PIB), Bulgaria (13,3%), Ungaria (10,6%), Cehia (8,4%) si Slovacia (6%).

    Contributia totala a turismului la angajari plaseaza de asemenea Romania pe ultima pozitie in randul tarilor vecine… ”

    http://b2b-strategy.ro/decoding-dacia

    * alta confirmare…

Leave a Reply