Aliante Strategice? Externalizare Departament de Marketing sau Brand Equity Management?

Aliante Strategice

Producatori romani, B2C, Traditional Trade, Magazine de proximitate?

19 milioane de consumatori, Blue Ocean Strategy in Romania?

De la produs la spiritul uman? Despre Marketing 3.0:

Analiza SWOT Producatori Romani

De ce este important pentru profitul companiei tale sa incluzi in Marketing Mix notiunea de Aliante Strategice?

Despre Magiunul de Topolovenidespre noi ca si natie si despre profitul afacerii tale prin aliante strategice.

De mult am intentia sa scriu despre aceasta notiune de Aliante Strategice si despre importanta includerii ei in procesul intern de Marketing Strategic al fiecarei companii.

Declansatorul care m-a impins sa trec la fapte a fost Magiunul de Topoloveni si ideea mea de la finalul anului trecut (la care inca lucrez sa o structurez conceptual) prin care am intentia sa dezvolt un produs de Marketing Strategic marca B2B STRATEGY, “Cartela lui Ceausescu – 89?”.

Sa le luam pe rand si sa vedem cum si daca se intersecteaza ideile.

In primul caz am fost extrem de ,”sa-i spunem furios”, cand sotia mea m-a atentionat sa nu-l mai cumpar din Real cu 20.99 ron/260 grame pentru ca in mai toate locurile il gaseste ea la maxim 10 ron.

Posibil?

Nu am verificat punctual, am doar o poza momentan sa-mi ramana in atentie cei 20.99 ron (pe care nu am cum sa o public din motive lesne de inteles) din celebrul “lant de distributie multinational” carora personal le port o simpatie aparte (tuturor IKA, KA…in general nu acestuia) dar cu siguranta in urmatoarele saptamani o sa fiu foarte atent la pricing strategy-ul pe acest produs / toate canalele de distributie pe care o sa le intalnesc.

Faptul ca nu mai sunt resurse strategice in tara stie toata lumea, nu am de cand sa aprofundez ideea si sa deviez spre politica dar in urmatoarea perioada din punctul meu de vedere o alta resursa strategica la nivel mondial o sa fie la mare cautare daca inca nu este inca, resursa alimentara.

Despre urmatoarea criza, cea alimentara, dupa cea financiara actuala vorbeste de asemenea multa lume si din nou nu aprofundam.

Daca te uiti in ansamblu la competitia pe segmentul alimentar nu o sa ai cum sa nu constati ca in urmatoarea perioada producatorii nostri o sa faca fata din ce in ce mai greu la presiunile multinationalelor.

Nu este complicat de ce, este simplu, logic si normal ca in momentul in care vinzi in mai multe tari, cu mai multe branduri si ai un market share semnificativ ai anumite avantaje in lantul de aprovizionare (supply chain) care iti confera pozitia dominanta caracteristica multinationalelor…

Scriam aici despre diferentele intre principalele 3 tipologii de strategie in business

In consecinta asistam la disparitia producatorilor autohtoni?

Mai au sanse in urmatorii ani sa faca fata acestei competitii inegale din punct de vedere al fortelor implicate?

Nu stiu solutia “universala” pentru performanta producatorilor romani dar este timpul sa trecem la al doilea declansator al acestui post si poate reusim sa identificam niste concluzii interesante.

Cartela lui Ceausescu

O mai tineti minte?

  • Cozile la butelii cu pietre insemnate de creta alba?
  • Cozile la lapte de la 5 dimineata?
  • Paine, ulei…rationalizat?
  • Cartela de paine?
  • Pepsi si portocale doar de sarbatori?

Unele dintre categoriile de mai sus nu erau promovate pe “cartela”, le-am inclus pentru a ne aminti mai usor de perioada aceea.

Pornind de la subconstientul romanului care nu uita usor cred ca aceasta cartela poate sa fie o solutie care sa le ofere un moment de respiro producatorilor romani in razboiul inegal in care sunt angrenati si care indirect pana la urma poate sa confere tuturor stabilitatea de care avem nevoie in tara asta.

Cum? Imagineaza-ti daca este posibila urmatoarea ipoteza:

  • 5 produse de baza sau poate 5 pentru segmentul medium / premium de consumatori…
  • 5 producatori autohtoni (apa, lactate, mezeluri, fructe…)
  • 5 retele de distributie mixate intr-o retea unica
  • 5 echipe de vanzatori
  • 100% acoperire pentru distributie non KA, IKA… (este o presupunere dar daca suprapunem cele 5 retele de distributie proprii, directe si indirecte ale fiecaruia este aproape imposibil sa nu fie acoperita spre 100% canale de distributie disponibile dintr-un judet…)
  • de 5 ori mai mic costul de promovare al conceptului
  • de 5 ori mai multe avantaje pentru clientul final, pentru tine!
  • poate chiar o crestere de 5 ori a Cifrei de Afaceri a fiecaruia din producatorii de mai sus
  • de 5 ori mai multe avantaje pentru canalul de distributie fie ca discutam de magazine de pe rute rurale sau de cele de proximitate din interiorul oraselor (termene de plata la 5 produse care au pondere semnificativa in vanzarile totale vs 1, 5 discounturi de volum cumulate vs 1 negociat individual…)
  • de 5 ori mai greu, as zice chiar imposbilil pentru multinationale sa isi pastreze intact market share-ul prin competitie de data asta 1 la 5, nu invers 1-1 cu avantajul supply chain-ului multinationalist, daca “cartela” este pozitionata si implementata corect prin constientizarea “romanului din tine”.
  • Cum ar reactiona IKA daca dupa primele 6 luni de zile ar scadea vanzarile pe gamele de produse targetate de “cartela” cu -20%? Ar mai avea pozitia dominanta de negociere?

Cum ai reactiona daca ai avea o posibilitatea sa alegi o asemenea “cartela”?

Dar managementul din multinationale sau cel din IKA unde nu ar fi disponibila in prima etapa? -)

Dar daca ti-as spune ca ai avea un cost cu 25% mai mic pentru o categorie din produsele de baza impetuos necesare traiului zilnic si 15% la restul 4?

Dar cu -50% / -20%?

Dar daca ar exista o oferta similara pozitionata pe segmentul medium sau chiar premium de produse?

Dar daca ti-as spune ca daca am multiplica toti cei 19 milioane cati am ramas in tara asta in urmatorii ani de la nivel local la nivel national conceptul de “cartela” si in loc de “Napolact – Ca odinioara – made in Holland” ne-am uita de fiecare data mai atenti pe eticheta si am selecta preferential producatori autohtoni 100% pentru a putea sa ne ridicam in timp nivelul de trai si sa nu mai fim dependenti de scumpirea benzinei (a se citi – controlul resurselor strategice de catre surse externe, in viitor a resurselor alimentare prin noua criza ce “se preconizeaza”) ai fi interesat de concept?

Da, asta inteleg eu prin aliante strategice, o alianta intre fiecare din noi cu tara asta numita Romania.

Referitor la “cartela”, lucram in acest moment la ea, dar ne-am blocat bineinteles la competitia multinationala pentru ca in acest moment este extrem de greu sa optimizezi sinergia a 5 echipe de vanzari care sa fie capabile ca si competitia lor reprezentata de echipele multinationalelor sa evite canibalizarea produselor proprii, sa execute operational tactici de crestere a market share-ului prin eliminarea competitiei de la raft…

Da, acest concept poate sa fie disponibil ca o abordare comuna a Traditional Trade-ului din partea celor 5 producatori si/sau prin dezvoltarea comuna a unui concept de magazine de proximitate, pur autentice!

O sa o rezolvam insa cumva pentru ca ne place ideea si noua si celor 2 producatori cu care am discutam deja.

Un ultim set de intrebari menite sa ne ofere o idee preliminara despre impactul ei la nivelul tau de consumator.

Iti multumesc anticipat pentru feedback:

Te-ar deranja daca “te-am conditiona” prin “aceasta cartela” sa achizitionezi un minim de produse romanesti 100% din toate de 5 categorii de mai sus lunar?

Bineinteles ca nu ramanem datori, vrem sa te recompensam cu parte din profitul realizat prin volumul de vanzari in crestere, logic si normal in detrimentul multinationalelor astfel incat atat tu in “calitate de roman” cat si producatorii romani sa fiti avantajati de conceptul win – win.

Cu cat “vindem mai mult” cu atat “castigi mai mult”?

Cum suna ca si slogan de Advertising?

Este corecta pozitionarea?

Pentru clientii si prospectii nostri cu profil multinational…este doar o pozitionare prin Marketing Strategic, in acest caz de dezvoltare aliante strategice.

Intr-adevar poate sa devina la un moment dat chiar o pozitionare Blue Ocean Strategy avand in vedere cele 19 milioane de sustinatori cel putin la nivel teoretic.

Pentru tine cititorul nostru care ai ajuns pana aici si nu esti implicat in Business Development iti recomand sa analizezi atent acest post despre piata fortei de munca, unde aliatul tau strategic devine recrutorul.

Update 26.07.2013

Focus?

Tehnologie? Eliminare bariere?

SWOT? Diferentiere?

O zi reusita si cat mai multe aliante strategice pentru 2012 / 2013!

Daniel Rosca
Interim Marketing Manager » Angajeaza-ma

0744336643 | roscadaniel@gmail.com

Numele (obligatoriu)

Adresa de email (obligatoriu)

Telefon

Subiect

Mesaj

Cateva detalii despre viziunea ta:

Copilul tău trebuie să viseze … 8500 de ani de continuitate ...

Raportarea ta fata de societate, fata de reperele impuse...
Strategie 2016 [marketing & vânzări]
Linii de finanţare pentru afaceri
Abordari Blue Ocean Strategy în Franţa
Searching for Romania’s Legacy …
Managementul destinaţiilor online şi offline @ ANT

Tags: , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

More in Blue Ocean Strategy
Dezvoltare Personala
Dezvoltare personala. Cariera. Pozitionare

Dezvoltare personala » Cariera » Pozitionare Diferentiata. Don’t Compete with Rivals, Make them Irrelevant » Choose my Vision!

Corporate Happy New Year 2016 B2B Strategy
Strategie Business

Strategie? "O companie prinsa la mijloc are aproape intotdeauna garantat un profit redus.” Michael Porter Diferentiatori?

Close